n2100

Brugeroplevelsen er en ekstremt vigtig del af digitalt design, især hvis du har planer om at tjene penge på et produkt. Der er enormt mange faldgruber, hvor en potentiel kunde kan miste interessen, men med det korrekte design, kan du undgå at det sker.

Men hvordan er det lige, man sikrer en god brugeroplevelse? For at få svar på det spørgsmål, og måske lidt inspiration, kan du læse lyngennemgangen af dette casestudy fra en startup indenfor finansiel teknologi.

Case: Masser af interesse, men ingen reelle kunder

Opgaven var at få rettet op på en mobilapp, der var skabt så brugere kunne låne penge hurtigt, nemt og billigt, men tre måneder inde var det tydeligt, at noget var galt.

Der var masser af downloads af selve appen, og der var næsten lige så mange brugeroprettelser, men undervejs i flowet faldt kunderne fra, hvilket resulterede i meget få optagne lån. Selvsagt var det ikke en optimal situation, særligt ikke for en startup, hvor det jo tit er skabernes egne penge der er på spil, hvis det hele går galt.

en forvirret bruger

Motivation

Det første skridt på vejen til at løse problemet var at identificere brugernes motivation, for at downloade appen, hvilket selvsagt var med interesse i at optage lån, uden at skulle kæmpe med en masse tekniske detaljer.

Data fra appen viste, at de få lån der blev optaget, var mindre lån. En del af de data der kunne indsamles, tydede ligeledes på, at der var tale om lån optaget i købsøjeblikket.

Problematik

De første informationer der mødte brugeren, var forklaringer på hvordan selve processen foregik. Hvad fordelene var, hvilke informationer der skulle udfyldes, og appens tekniske specifikationer.

Det viste sig dog, at de fleste brugere sprang meget hurtigt videre fra de første sider, for at se hvad renten var på det lån de ville optage, og for at bruge appens låneoversigt.

Det resulterede i at brugerne ikke havde fået de nødvendige informationer, omkring hvordan appen skulle benyttes, og hvilke fordele der var i, at benytte appen fremfor et konkurrerende produkt, hvilket i sidste ende resulterede i frafald under de sidste faser af lånoptagelsen.

Vækst til sidst

Løsning

Løsningen viste sig at være uhyre simpel. En omrokering af appens sider, så regnemaskine-funktionen til at se det potentielle lån samt låneoversigten, lå først i rækkefølgen, og informationerne omkring den reelle lånoptagelse lå senere, øgede antallet af gennemførte handler, og fik i sidste ende vendt skuden for en startup, der havde svært ved at holde sig oven vande.

Konklusion

Konklusionen på denne case, er at meget små ændringer, kan have et enormt udslag, i hvorvidt en forretning er rentabel eller ej. I dette tilfælde kunne et projekt, der så ud til at måtte dreje nøglen om, vendes til en succes inden for seks måneder, og det eneste der skulle til, var en ændring i den rækkefølge brugerne blev fodret med informationer.

Fordi der ikke var nogen finansielle omkostninger omkring problemets løsning, var det i særklasse en nem opgave at løse, og er en case, som mange mindre startups kan tage ved lære af. Brugeroplevelsen er i sidste ende, det der betyder mest. Det er lige meget hvor godt dit produkt er, hvis ingen kan finde ud af at bruge det.