
For en virksomhed der er tilstede online, er det utrolig vigtigt at have styr på alle detaljer omkring online tilstedeværelse. For hvad nytter det at have verdens fedeste hjemmeside, hvis der ikke er nogen der ser den? Her komme Google ads, SEO optimering og linkbuilding ind i billedet. Og er du først en haj til disse ting, så er der intet der kan stoppe dig.
Hvad er Google Adwords?
Prøv at lave en søgning på google på et produkt eller en service. Når du laver en søgning vil du se øverste, og de 4 nederste links er ekstra fremhævede og står som ”betalte annoncer”. Dette er google ads, også kaldet Google Adwords. Det vil sige at du som virksomhed kan betale dig fra at netop din annonce er den der ligger før alle andre, samt lige i det direkte synsfelt på køberen. Den der søger har jo allerede en vis interesse for det du som virksomhed kan tilbyde, fordi de har aktivt søgt på det.
Med Google Adwords betaler du en pris per klik du får på din annonce. Det vil sige at hvis din annonce er succesfuld koster det dig mere end hvis den ikke er. Til gengæld vil du forhåbentlig også få penge ud af at din annonce er succesfuld. Der er forskelligt hvad et klik koster, og udregnes blandt andet ud fra; hvor mange andre der har en annonce på samme søgning, hvor godt din annonce er opsat og hvor god din hjemmeside er. Du kan sikre at det ikke løber løbsk ved at vælge en max pris du vil betale pr. måned, så din google Ads annonce ikke længere dukker op når din max er nået.
Hvad er SEO optimering?
SEO optimering er en anden måde at blive mere synlig på google. SEO står for Search Engine Optimization, som oversat til dansk betyder ”søgemaskineoptimering”. Det handler i bund og grund om at opnå en bedre placering på google, når der bliver søgt på bestemte ord. For det første gælder det om at have en rigtig god hjemmeside som google nemt kan læse. Selvom du har lavet SEO optimering på din hjemmeside, vil du ikke blive placeret øverst hvis din hjemmeside ikke fungerer. Når du har en god hjemmeside er det tid til at lave SEO optimering. Lad os sige at du har en tømrervirksomhed i Odense, med speciale i at bygge garager. Så skal du ind og vælge de ord du gerne vil fremhæves på, på google. Det kunne være Tømrer Odense, tømrermester i Odense, tømrer garage og så videre. Her gælder det om at gå ind og finde de ord der vil give dig flest besøgende på din hjemmeside.
Hvad er linkbuilding?
Linkbuilding er endnu en måde, hvorpå du kan få flere besøgende på din hjemmeside, og derved flere kunder. Du kan linkbuilde på mange måder og på mange platforme. Linkbuilding betyder egentlig bare at en anden hjemmeside eller platform linker over til din hjemmeside. Det kan både være på den måde at din hjemmesides navn står synligt, eller det kan være via det der hedder et hyperlink, hvor et enkelt ord som er highlightet eller blåt, leder direkte over på din hjemmeside med et klik.
Du kan linkbuilde på andre hjemmesider, på blogs, på Instagram, på Twitter, på Facebook og så videre. Det gælder om at finde ud af hvor din målgruppe befinder sig mest når de er online.