Konkurrencen har aldrig været større, når det gælder om at ligge øverst i Googles søgeresultater. Det er derfor afgørende at smøge ærmerne op og få din hjemmeside til at skinne. Som handlende på nettet, kan dit produkt nemlig let drukne i et hav af lignende varer. Det gælder uanset flotte egenskaber, stærke priser og god kundeservice. Mangler du inspiration til at give dit website et pift, så læs med her.
Brugervenlighed og grafisk design
Man kan ikke tale om digital markedsføring uden at nævne brugervenlighed. Det er helt centralt, at den potentielle kunde kan finde, hvad vedkommende søger. Derfor siger det sig selv, at en hjemmeside skal være bygget op på logisk vis.
Du mister ganske enkelt salg, hvis dine besøgende ikke kan finde ting som kontaktformular og indkøbskurv. Medmindre du arbejder i en nichevirksomhed, vil kunden nemlig have rigtig mange andre steder at gå hen.
Brugervenlighed og grafisk design går hånd i hånd, og det kan ofte betale sig at søge rådgivning hos en professionel. Du kan f.eks. give din visuelle kommunikation et løft med hjælp fra en grafisk designer med sans for formgivning og farvelære.
Indhold med flotte billeder
Det er ikke lige til at få fingrene i flotte billeder. Det er dyrt at hyre en fotograf, og vælger du billeder fra nettet, skal du være opmærksom på rettigheder. Dertil kommer eventuelle udfordringer i forhold til forskellige filformater og pixelering.
Ikke desto mindre skal du have gode billeder på din hjemmeside. Uden blikfang mister forbrugeren lynhurtigt interessen og går videre til din konkurrent. Vi bliver dagligt bombarderet med farverige reklamer. Vores hjerner er derfor blevet vant til stimuli, der vækker følelser i os.
Der er selvsagt forskel på, hvor mange og hvilke billeder man skal bruge. På websites med medicinske forskningsartikler er farverige fotos mindre vigtigt. Derimod ville det være afgørende på blogindlæg om katte. Hvis man f.eks. søger, ’hvor lang tid er en kat drægtig?’, forventer man billeder af søde, runde katte.
Luft og enkelthed
I modebranchen arbejder man med princippet ”less is more”. På samme måde hitter minimalisme indenfor møbeldesign i disse tider. Når du skal opdatere din hjemmeside, er det en god ide at følge denne trend.
Det er rarere for øjnene at læse et blogindlæg opdelt i mindre afsnit. Og det er lettere at navigere på en webshop med tydelige kategorier og afstand mellem varerne. Du må derfor ikke være bange for at benytte ”white space”. Bare rolig, dine sider kommer ikke til at se tomme ud. Derimod vil luft og ro gøre hovedbudskaberne mere tydelige.
Hvis du ikke er overbevist om, at enkelthed er den rette vej, så tag et kig forbi andre hjemmesider. Ved at hente inspiration hos konkurrenterne, kan du bedre selv bedømme, hvad der virker.