
Det har du altid, når du laver online marketing. Adwords er de reklamer du får fra websider der samarbejder med Google. Google kalder dette fællesskab for deres displaynetwork.
Google siger, at alle kan finde ud af at bruge deres Adwords. Google har også en udførlig vejledning vedr. Adwords. Så ja, alle kan i princip finde ud af. Ligesom alle også kan finde ud af at lave en hjemmeside.
Hvorfor, kunne man så måske spørge sig, findes der stadig virksomheder der lever af webdesign? Når det nu er så let at lave en hjemmeside, at alle kan finde ud af det?
Adwords alene er ikke nok til online marketing
Faktisk findes der flere virksomheder der laver professionel webdesign end nogensinde. Og tendensen er stigende. Selv om det i dag er pærelet, og alle kan lave en flot hjemmeside, så gemmer der sig nemlig meget mere under overfladen. Mere end selv den bedste amatør webdesigner kan gøre sig forhåbninger om at gennemskue.
En flot hjemmeside er nemlig langt fra nok, hvis du vil tjene penge online. Udover at din webside skal være æstetisk tiltalende (dvs. flot) skal den opfylde mange andre kriterier.
Det er Google der sætter standarderne
Google ejer ikke Internettet. Det er der ingen der gør. Men i praksis har Google en så afgørende indflydelse på Internettet, at det næsten er det samme som at eje det. Google driver nemlig internettets helt suveræne søgemaskine.
Der findes en række alternativer til Google, som Duckduckgo, Bing, Ecosia, Yahoo, og mange flere. Men selv hvis de slog sig sammen, ville de ikke kunne vælte Google fra pinden. Google er så overvældende stor og magtfuld, at når Google stiller krav, så er alle andre aktører nødt til at makke ret.
Google har sat nogle strikse standarder for hvad en god webside er og hvad den skal kunne.
SEO, kunsten at gøre Google tilfreds
Hvis du laver en eller anden form for online marketing, har du derfor brug for eksperter. Ligegyldig hvor mange Adwords du bruger, skal din webside opfylde Googles kvalitetskriterier. Gør den ikke det, vil den simpelthen ikke blive fundet. For at få en god placering i Google skal du levere en flot webside der også opfylder alle de andre krav Google stiller.
Nogle af disse krav bliver ikke engang offentliggjort af Google. Dem skal du gætte dig til. Og det kræver en ekspert til SEO, search engine optimering. Derfor har du brug for folk med professionel ekspertise. Overordnet i SEO, og specifikt, i Adwords.