n2100

Står du og skal lancere en ny webshop eller have opgraderet din nuværende hjemmeside til noget nyt? Der er rigtig mange ting, der spiller ind, når det gælder om at have den perfekte hjemmeside eller webshop. Det gælder naturligvis faktorer som:

  • Brugervenlighed
  • Layout / pænt design
  • Søgemaskineoptimering

Brugervenlighed på hjemmesiden

Brugervenligheden er essentiel i forhold til at få dine kunder til at foretage køb på din hjemmeside. Det gælder i princippet om, at alt er sat så logisk op som muligt, og ikke udelukkende så fancy som muligt. Det vil være en god idé at lade bekendte prøve hjemmesiden af, inden den bliver lanceret. Man ser nemlig ikke altid selv sine egne fejl, men nogle friske øjne kan gøre underværker. Det kan være de helt små ting, der gør den store forskel.

Man siger, at der bør være så få klik fra produkt til afsluttet køb. Dermed ikke sagt, at der ikke må være underkategorier. Det er en balance mellem at gøre det overskueligt og gøre købsprocessen så hurtigt som muligt, så kunden ikke mister interessen eller når at ombestemme sig undervejs.

Det kan være et rigtigt smart træk at installere et plugin, så webshoppen gemmer kundens kurv i eksempelvis 30 dage. Nogle kunder overvejer et køb længe, og hvis alt stadig er i kurven, så er det nemmere for dem at bestille det og ikke gå andre steder hen, hvis de alligevel skal starte forfra med at fylde kurven.

Webdesign_med_wordpress

Det tiltalende design

Layout/design har meget at sige i forhold til førstehåndsindtryk. Når kunderne kommer ind på siden, så bestemmer de sig i løbet af få sekunder for, om det er en side, de vil klikke videre på. Tiltaler designet dem ikke, så vil mange potentielle kunder gå væk fra siden igen. Inden for Wordspress og Woocommerce kan man købe sig til mange forskellige temaer, som man kan sætte siden op ud fra. Der er mange smarte, men husk at holde det simpelt, selvom der er smart.

SEO – få din webshop vist til kunderne

Så kommer vi til søgemaskineoptimering eller SEO, som det kaldes. Det betyder simpelthen, at man stræber efter, at Google skal kunne lide hjemmesiden. Rigtig mange kunder går ind og søger på de produkter, som de leder efter, og her gælder det om, at man rankere så højt som muligt. Det er nemlig typisk de få første søgeresultater, vi har tendens til at klikke os ind på.

SEO er ikke noget, man skal rode for meget med, hvis ikke man selv har forstand på det. Man kan nemlig i værste fald risikere, at man får Google til at rankere sin webshop ned i stedet for op, hvis man ikke gør det korrekt. SEO er en kombination af flere ting. For det første, så skal hjemmesiden være informerende og indbydende. Det gælder om at have unikt indhold. Det betyder med andre ord, at man skal lade være med at kopiere producenternes varebeskrivelser. Omformuler dem, så de bliver til dine egne.

Webdesign_med_wordpress_seo

Det vil også være en god idé at anvende flere underoverskrifter på siderne, da Google registrerer dem og derved vurderer, om siden er relevant i forhold til kundens søgning. Undgå også at nævne din webshop i negative sammenhænge, da dette ikke er til din favør i Googles øjne.

Det kunne eksempelvis være, at du på et forum beskriver, hvor træls din hjemmeside er og at du gerne vil have en ny. Undgå de negative ord i forbindelse med din webshops navn. Desto mere positiv omtale og referencer den har, desto bedre kan Google lide den og desto højere kommer du op, når kunderne søger = større chance for salg.